17 listopada 2017

Specjalne Potrzeby Edukacyjne − Materiały do pobrania

Bank Dobrych Praktyk:

  • Badania przesiewowe skuteczną profilaktyką niepowodzeń szkolnych uczniów na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
  • Bank Dobrych Praktyk WSPE: Twórcza matematyka. Wspieranie uczniów zdolnych
  • IPET dla uczennicy z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjum
  • Projekt Edukacyjny – Co może mały człowiek?
  • W kręgu rodziny dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi
  • Materiał ze szkolenia nt. Przygotowanie członków zespołów orzekających poradni psychologiczno-pedagogicznych do roli liderów
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Bezpieczni w domu, szkole i środowisku
  • Bank Dobrych Praktyk WSPE: Galeria Artystyczna „Wieszak”. Jak kształtować aktywnych twórców i świadomych odbiorców kultury
  • O pomaganiu i współpracy. Nauczyciele i inni specjaliści wobec rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami
  • Bank Dobrych Praktyk WSPE: Zamojski Przegląd „Reportaż” – rozwijanie indywidualnych potrzeb młodzieży szkolnej
  • Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
  • Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w bibliotece szkolnej ¬ uczeń z trudnościami w nauce
  • Program terapeutyczny - Ortograficzna corrida - dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w pisaniu
  • Poradnia odkrywa, wspiera i promuje talenty – przykłady dobrych praktyk
  • Strategia postępowania wobec ucznia przejawiającego symptomy ryzyka dysleksji
  • Diagnoza dziecka z grupy ryzyka dysleksji
  • Strategia działań wobec uczennicy z symptomami ryzyka dysleksji
  • Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji
  • Strategia postępowania wobec uczennicy przejawiającej symptomy ryzyka dysleksji
  • Strategia postępowania wobec uczennicy z grupy ryzyka dysleksji
  • Wolontariat jako metoda uspołeczniania uczniów niedostosowanych społecznie
  • Edutaining English Experience (EEE)
  • Warszawska Liga Piłki Nożnej Ośrodków Wychowawczych i Domów Dziecka jako metoda wychowywania przez sport
  • Wolontariat jako metoda kształtowania nowej tożsamości osobowościowej wychowanek MOW w Szczecinie
  • Program terapii dla dziecka z mutyzmem selektywnym w edukacji przedszkolnej
  • Program dla dziecka przewlekle chorego w przedszkolu
  • Program terapeutyczny dla dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
  • Programy edukacyjno-wychowawcze w MOW w Szczecinie
  • Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji przedszkolnej
  • Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej
  • Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z autyzmem
  • Skuteczne metody wychowawcze i terapeutyczne dla dzieci i młodzieży w oparciu o terapię poznawczo-behawioralną
  • Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – przedszkole
  • Szkoła moim przyjacielem. O efektywnej współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznej ze szkołą
  • Zajęcia rewalidacyjne z wykorzystaniem roweru w specjalnej szkole podstawowej w Częstochowie
  • Dziecko ze SPE w edukacji przedszkolnej:

  • Wspomaganie nauczycieli edukacji przedszkolnej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kurs e-learningowy
  • Inne:

  • Jakość w edukacji włączającej
  • Wsparcie ucznia niewidomego i słabowidzącego w procesie szkolnej edukacji
  • Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących
  • Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
  • Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących
  • Adaptacja grafiki dotykowej
  • Stosowanie brajlowskiej notacji matematycznej w materiałach dydaktycznych
  • Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej
  • Dodatkowe praktyczne zagadnienia dotyczące pracy z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym
  • Dodatkowe praktyczne zagadnienia dotyczące pracy z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym
  • Wyniki badań zrealizowanych przez zespół z Zakładu Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dziecka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Warunki efektywności edukacji inkluzyjnej uczniów niewidomych i słabowidzących w kontekście modelu współpracy instytucji i placówek oświatowych
  • Społeczne konsekwencje (nie)równego dostępu do oświaty uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Możliwości zmiany w obszarze współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - prezentacja
  • Model współpracy szkoły ogólnodostępnej z instytucjami – tworzenie warunków do rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - schemat
  • Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - opis
  • Harmonogram pilotażu 2
  • Harmonogram pilotażu 1
  • Harmonogram konferencji „ Tworzenie w szkołach ogólnodostępnych warunków do edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
  • Efektywność pomocy udzielanej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych osiągana poprzez rozwiązania systemowe
  • Dziecko z mutyzmem selektywnym w przedszkolu i szkole, czyli jak nauczyciele i rodzice mogą pomóc dziecku z zaburzeniami lękowymi
  • Rola rodziny w terapii dziecka z mutyzmem
  • Komplementarność diagnozy i zaleceń edukacyjnych w przypadku dziecka z mutyzmem
  • Jak prowadzić rozmowę
  • Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego z użyciem AAC
  • Dziesięć rzeczy, które chciałbym, by mój nauczyciel i logopeda wiedzieli o AAC
  • Moja droga edukacyjna i korzystanie z metod wspomagających komunikację
  • Skuteczne sposoby wspierania uczniów z trudnościami w komunikacji językowej w szkole
  • Zmiany warunków organizowania kształcenia specjalnego w edukacji ogólnodostępnej
  • Organizacja kształcenia specjalnego wychowanków SOSW, SOW i ORW w świetle nowych przepisów prawa oświatowego
  • Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych:

  • Szkoła dla Wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej
  • „Funkcjonowanie Dzielnicowego Centrum ds. Integracji (DCI)”
  • Opis działalności Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr7 w Warszawie
  • Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie
  • Budowanie koalicji na rzecz ucznia niepełnosprawnego w Zespole Szkół Ogólnodostępnych w Stargardzie Szczecińskim
  • Model wspomagania uczniów z dysfunkcją wzroku, uczęszczających do płockich szkół ogólnodostępnych
  • Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących
  • Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły
  • Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
  • Finansowanie edukacji ucznia z niepełnosprawnością
  • Jak promować jakość w edukacji włączającej
  • Kształcenie uczniów niepełnosprawnych
  • Poradnik dla nauczycieli i specjalistów edukacji włączającej oraz rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością opracowany w ramach pomocy dla Gruzji
  • Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
  • Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
  • Projekt PROM - system pomyślnej adaptacji szkole - budowanie współpracy pomiędzy przedszkolem a szkołą
  • Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
  • Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
  • Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
  • Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
  • Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego
  • Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej – wybrane publikacje
  • Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 1
  • Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 2
  • Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
  • Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej (z załącznikami)
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:

  • Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole
  • Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu
  • Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu
  • Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu
  • Arkusz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
  • Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
  • Szkoła jako wspólnota osób. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców
  • Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności
  • Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania
  • Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią
  • Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji:

  • Nowa rola poradni psychologiczno-pedagogicznych. Jak odpowiadać na potrzeby pracowników szkół i placówek
  • Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym
  • Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji – jak odpowiadać na potrzeby uczniów, rodziców, pracowników szkół i placówek
  • Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży (prezentacja)
  • Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży
  • Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych we wspomaganiu pracy szkół na przykładzie doświadczeń wybranych powiatów
  • Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo (prezentacja)
  • Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo
  • Wymagania wobec poradni psychologiczno-pedagogicznych jako instrument podnoszenia efektywności jej pracy
  • Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna
  • Wykaz opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologicznopedagogiczne
  • Specyficzne trudności w uczeniu się:

  • Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna
  • Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych (edukacja wczesnoszkolna). Rozpoznawanie ryzyka dysleksji - Sylabus kursu
  • Moduł I: Akty prawne na rzecz ucznia z symptomami ryzyka dysleksji oraz zadania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Moduł II: Charakterystyka rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów z kl. I-III
  • Moduł III a: Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – częstość występowania, terminologia, przyczyny
  • Moduł III b: Rozpoznawanie ryzyka występowania specyficznych trudności w uczeniu się
  • Moduł IV: Metody pracy wspierające uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • Moduł V: Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych
  • Moduł VI: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – działania nauczyciela wobec uczniów z ryzykiem dysleksji i ich rodziców
  • Arkusz diagnostyczny dla dziecka z grupy ryzyka dysleksji oraz ustalanie działań wspomagających ucznia
  • Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej – na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów z różnymi dysfunkcjami i dostosowanie dla nich wymagań edukacyjnych?
  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • Propozycje ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
  • Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole

  • Sprawozdanie z konferencji: „Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych, specjalnych i masowych - konteksty społeczne”
  • Prezentacja: Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkól podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne
  • Prezentacja: Działania podejmowane na rzecz przekraczania barier z doświadczeń “Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
  • Prezentacja: Edukacja międzykulturowa w przestrzeni polskiej szkoły – przykłady rozwiązań praktycznych
  • Prezentacja: Międzykulturowość w przestrzeni gminy – przykłady rozwiązań praktycznych (gmina Góra Kalwaria)
  • Prezentacja: Rola organizacji pozarządowych w budowaniu systemu wsparcia dla dzieci wielojęzycznych i wielokulturowych
  • Prezentacja: Diagnoza specjalnych potrzeb uczniów wielojęzycznych i wielokulturowych - wykład
  • Prezentacja: Rozpoznawanie potrzeb dziecka wielojęzycznego i wielokulturowego – diagnoza i wsparcie
  • Prezentacja: Działania dotyczące współpracy szkoły i samorządów wspomagające edukację uczniów wielojęzycznych w polskiej szkole
  • Prezentacja: Wsparcie dzieci wielojęzycznych w edukacji – akty prawne
  • Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewia
  • Uczniowie z różnych kultur w szkole
  • Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów.
  • Uczeń z zaburzeniami zachowania w szkole:

  • Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym (wersja uzupełniona)
  • Raport z realizacji pilotażowych szkoleń „Budowanie strategii pracy z dzieckiem przejawiającym zaburzenia zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym”
  • Wychowanie do odpowiedzialności – wspomaganie rozwoju społecznego i moralnego dziecka
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka:

  • Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym propozycja konstrukcji (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Literatura dotycząca tematyki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) w polskim prawie oświatowym
  • Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju
  • Praca w Zespole
  • Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością
  • Program Współpracy z Rodzicami
  • Poziomy rozwoju umiejetności porozumiewania się
  • Cele terapii komunikacji
  • Wspomaganie rozwoju komunikacji, warsztaty
  • AAC znaki i pomoce
  • Moje Dziecko - Plan dzialania
  • Karta obserwacji dziecka dwuletniego
  • Budowanie strefy współdziałania. Wykorzystanie wiedzy rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program
  • Zrozumieć niepełnosprawność - wspomaganie w uczeniu…do rodziców, nauczycieli i terapeutów
  • Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla jego późniejszej edukacji
  • Rozwój usług z zakresu wczesnej interwencji jako istotny cel polityki oświatowej państw UE
  • Wieloprofilowa diagnoza dziecka, wskazania dla specjalistów i rodziców
  • Raport z realizacji Projektu dla Liderów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Dobre praktyki-Liderki ds. WWRD z woj. podlaskiego
  • Dobre praktyki-Liderki ds.WWRD z woj. lubelskiego
  • Dobra praktyka − Fundacja Promyk Słonca
  • Ulotka - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
  • Współpraca między szkołami ogólnodostępnymi a szkołami specjalnymi i placówkami:

  • Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
  • Projekt PROM - system pomyślnej adaptacji w szkole - budowanie współpracy pomiędzy przedszkolem a szkołą
  • Opis działalności Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr7 w Warszawie
  • Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
  • Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
  • Specjalistyczne Punkty Konsultacyjne
  • Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie
  • Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i mlodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Model Lokalnej Współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - materiały dla uczestników konferencji
  • Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - materiały dla uczestników konferencji
  • Zasoby archiwalne:

  • Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli
  • Materiały szkoleniowe cz.I
  • Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz.II
  • Poradnik Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
  • Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia
  • Plan Działań Wspierających
  • Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
  • Zanim powstaną Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, Plan Działań Wspierających czy Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny – materiały pomocnicze dla nauczycieli
  • Scenariusz spotkania z rodzicami
  • Moje dziecko w przedszkolu i szkole Spotkanie informacyjne
  • Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
  • Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
  • Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego. Scenariusz szkolenia rad pedagogicznych
  • Arkusz nr 1. Obszary doradztwa edukacyjno-zawodowego w kontekście realizacji podstawy programowej. Materiał do pracy z nauczycielami III etapu edukacyjnego
  • Arkusz nr 1. Obszary doradztwa edukacyjno-zawodowego w kontekście realizacji podstawy programowej. Materiał do pracy z nauczycielami IV etapu edukacyjnego
  • Arkusz nr 2. Opisy problemów związanych z wchodzeniem w aktywność zawodową osób z niepełnosprawnością. Materiał do pracy z nauczycielami IV etapu edukacyjnego
  • Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Propozycja formularza
  • Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Propozycja formularza
  • Plan działań wspierających. Propozycja formularza
  • Uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjum
  • Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów
  • Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem - rodzice i szkoła
  • Prezentacja: Współpraca szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dziecka wielokulturowego i wielojęzycznego
  • Idź do góry